Pages

Like Facebook

Friday 11 November 2016

Penemuan Bandar Firaun Berusia 1500 Tahun Bukti Kebenaran Al-Quran berikut (13 Gambar nya)






Apa yang tercatat di dalam Al-Quran yakni benar seperti mana firman Allah, Fir'aun dan pengikut-pengikutnya ditenggelamkan kerana mendustakan ayat-ayat Tuhannya. Sekarang ini kebenaran ayat Al-Quran tersebut di tunjukkan bila satu bandar di dalam air di jumpai selepas 1500 th..
       Berdasar pada Firman Allah...
“ (Kondisi mereka) sama dengan keadaan Fir’aun dan pengikut-pengikutnya serta sebagian orang yang terlebih dulu. Mereka mendustakan ayat-ayat Tuhannya jadi Kami membinasakan mereka dikarenakan dosa-dosanya dan Kami tenggelamkan Fir’aun serta pengikut-pengikutnya ; dan kesemuanya yakni beberapa orang yang zalim. ” (QS. Al Anfaal, 8 : 54).

Ianya didapati bila beberapa kumpulan arkeologi yang diketuai oleh seorang ahli arkeologi marin Perancis Franck Goddio terjumpa sebagian peninggalan, ia membawa mereka pada satu di antara penemuan terbesar dalam era ke-21, iaitu bandar di air ini.





Penemuan itu berlaku bila Goddio berusaha mencari kapal perang Napoleon dari 1798 Battle of the Nile, bila dia telah dikalahkan oleh Nelson ketika itu, dan ianya telah membawa pada penemuan ini. Pasukan Goddio telah dibarengi oleh Pusat Oxford untuk Maritim Arkeologi dan Jabatan


Antikuiti Mesir telah menghasilkan pelbagai penemuan ini.

Diantara penemuannya yakni seperti patung dewa Hapi, patung granit merah ratu


Ptolemy, dulang emas, Patung gangsa daripada dinasti ke-26 Firaun, Satu Lampu Purba dan bermacam penemuan lagi.





Penyelidik juga telah mendedahkan pelbagai artifak keagamaan di bandar terbenam itu, termasuk ukiran batu 16 kaki disangka telah menghiasi kuil pusat bandar dan sarcophagi batu kapur yang dipercayai mengandungi haiwan mumia.















0 comments:

Post a Comment